Exploitant van snellaadstations, Fastned, wil 15 miljoen euro aan extra kapitaal ophalen. De onderneming geeft daartoe vijftienduizend nieuwe obligaties uit.
Fastned wil zijn netwerk van laadstations verder uitbreiden en ook investeren in snellere laders. Elektrisch autorijden is populair en het bedrijf wil aan de toenemende vraag kunnen voldoen.
Het netwerk van Fastned bestaat uit meer dan 110 stations in Nederland, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk. De onderneming wil ook laadstations gaan openen in België en Zwitserland. Uiteindelijk streeft het ernaar om 1.000 laadstations in Europa te hebben. De groeiambities zijn dus groot.
De nieuwe Fastned-obligaties krijgen een looptijd van vijf jaar en bieden beleggers 6 tot 6,5 procent rente per jaar. De inschrijving op de obligaties start vandaag en loopt tot uiterlijk 12 december.
Deelname in de obligaties kan vanaf 1.000 euro. Als je grotere bedragen in de obligaties belegt, kun je een bonusrente krijgen die kan oplopen tot 0,5 procent. De bonusrente is er voor beleggers die meer dan een ton in de nieuwe Fastned-obligaties steken.
Risico's voor beleggers
6 procent tot 6,5 procent rente klinkt mooi, maar het is voor beleggers ook goed om te kijken naar Fastned's financiële positie. Die is namelijk niet sterk. Het eigen vermogen, het risicodragend kapitaal, is negatief.
Het bedrijf is verlieslatend en door de extra obligaties stijgen de rentelasten. Het vreemd vermogen stijgt van 45 naar 60 miljoen euro als Fastned inderdaad de beoogde 15 miljoen euro aan nieuw vreemd vermogen weet op te halen.
De omzet van Fastned groeit flink, maar de onderneming draait nog met verlies. In de eerste helft van dit jaar was het nettoverlies ruim 5 miljoen euro. Dat was een verdubbeling van het verlies in de eerste helft van 2018.
Fastned wijst erop dat de concurrentie toeneemt. Tal van ondernemingen openen laadstations. Er zijn ook autoproducenten als Tesla die eigen laadstations leveren. Audi, Porsche, BMW, Daimler, Ford en Porsche investeren mogelijk ook in extra laadstations.